Apeluję do wszystkich użytkowników o ostrożność i rozwagę w przypadku handlu poprzez forum.
Poniżej garść zasad, których przestrzeganie z pewnością przyczyni się do zwiększenia Waszego bezpieczeństwa handlu na forum. Choć są to zasady oczywiste, nie każdy je zna lub stosuje, dlatego chciałbym je tutaj przypomnieć.
Jeśli jesteś KUPUJĄCYM:
Jeśli jesteś SPRZEDAJĄCYM:
===== ENGLISH TRANSLATION BY gathor & Vogelek23 =====
I appeal to all members to show caution and prudence when trading on our forum. Below you will find a handful rules which compliance to will help you to improve the safety of your online trading. While these rules are clear and well-known, not everyone knows or use them, so I'd like to remind you them.
If you are a BUYER:
If you are a SELLER:
Poniżej garść zasad, których przestrzeganie z pewnością przyczyni się do zwiększenia Waszego bezpieczeństwa handlu na forum. Choć są to zasady oczywiste, nie każdy je zna lub stosuje, dlatego chciałbym je tutaj przypomnieć.
Jeśli jesteś KUPUJĄCYM:
- Zanim podejmiesz decyzję o zakupie, odwiedź profil sprzedającego oraz poproś go o dane kontaktowe w związku z ofertą - jeśli otrzymasz niepełne dane lub nie można ich zweryfikować, bądź jest to nowy użytkownik, lepiej będzie zrezygnować z zakupu. Jeśli sprzedający przeprowadził już jakieś transakcje na forum, warto zapytać jego kontrahentów o jakość towaru i obsługi. Zaufanie do sprzedającego możesz oprzeć częściowo na jego randze na forum - użytkownik VIP będzie zazwyczaj dużo pewniejszym kontrahentem, niż nowy użytkownik z małą ilością postów.
- Przed podjęciem decyzji o zakupie towaru na forum, sprawdź jego ceny w innych serwisach lub sklepach - jeśli cena towaru, oferowanego na forum, znacząco odbiega od jego średniej wartości rynkowej, warto jest zapytać sprzedającego o powód tej różnicy.
- Unikaj płacenia za towar "w ciemno" użytkownikowi, którego nie znasz osobiście, lub jeśli nie posiada on stosownej reputacji/rangi na forum.
- W miarę możliwości, płać za towar w opcji "za pobraniem" i z możliwością sprawdzenia zawartości przesyłki przy odbiorze - unikniesz w ten sposób ryzyka odebrania przysłowiowej "cegły", zamiast spodziewanego towaru. Płatność "z góry" warto ograniczyć do samych kosztów wysyłki - jest to z pewnością nieco bezpieczniejsza forma dla sprzedającego (ogranicza straty, związane z wysyłką towaru, w przypadku nieodebrania przesyłki pobraniowej przez kupującego), zaś Ciebie uchroni przed utratą większej kwoty w przypadku, gdyby sprzedający nie miał zamiaru wysłać towaru.
- Nie ulegaj "magii" ofert po nadzwyczaj okazjonalnych cenach, o ile nie pochodzą one od osób, które mają stosowną reputację/rangę na forum - zwłaszcza, jeśli sprzedający oferuje większą ilość towaru, bądź towar ma, jednostkowo, sporą wartość rynkową.
- Jeśli stwierdzisz, że zostałeś oszukany przez sprzedającego, niezwłocznie powiadom o tym fakcie administratora (zakładka Kontakt bądź system PW), podając niezbędne szczegóły transakcji oraz nick sprzedającego - jego konto zostanie niezwłocznie zawieszone do czasu wyjaśnienia sytuacji, aby nie dopuścić do ryzyka oszukania większej liczby kupujących.
- Pamiętaj, że ani forum Elvikom, ani jego ekipa (administrator, moderatorzy) nie są stroną w transakcjach prowadzonych poprzez forum, zatem to Ty musisz zadbać o kontakt ze sprzedającym, bądź wyjaśnienie ewentualnych uchybień w przypadku problemów z transakcją - administrator dołoży jednakże wszelkich możliwych starań, aby pomóc Ci doprowadzić problematyczną transakcję do szczęśliwego finału, satysfakcjonującego obie strony.
Jeśli jesteś SPRZEDAJĄCYM:
- Zanim wystawisz na forum ofertę sprzedaży, bardzo dokładnie opisz towar, dodaj jego prawdziwe zdjęcia, określ realny termin wysyłki, a także podaj pełną cenę towaru (ze wszystkimi dodatkowymi kosztami - podatek VAT, koszty pakowania, ubezpieczenia przesyłki itd) - dzięki temu unikniesz ewentualnych nieporozumień z kupującym co do stanu towaru czy kosztów związanych z jego wysyłką).
- Zanim podejmiesz decyzję o sprzedaży towaru konkretnemu oferentowi, odwiedź jego profil oraz poproś go o dane kontaktowe w związku z ofertą - jeśli otrzymasz niepełne dane lub nie można ich zweryfikować, bądź jest to nowy użytkownik, lepiej będzie zrezygnować ze sprzedaży towaru takiemu użytkownikowi. Jeśli kupujący przeprowadził już jakieś transakcje na forum, warto zapytać jego kontrahentów o szczegóły. Zaufanie do kupującego możesz oprzeć częściowo na jego randze na forum - użytkownik VIP będzie zazwyczaj dużo pewniejszym kontrahentem, niż nowy użytkownik.
- Wysyłaj towar wyłącznie przesyłkami rejestrowanymi (list polecony, przesyłka kurierska); w przypadku towaru znacznej wartości, wyślij go w przesyłce ubezpieczonej (z zadeklarowaną wartością) - jeśli przesyłka zaginie lub zostanie uszkodzona przez przewoźnika, będziesz miał możliwość odzyskania pieniędzy za utracony towar.
- Unikaj wysyłania towaru "w ciemno" (bez zapłaty) do użytkownika, którego nie znasz osobiście, lub jeśli nie posiada on stosownej reputacji/rangi na forum.
- W miarę możliwości, pobieraj opłatę za wysyłkę "z góry" i zawsze podawaj dokładny adres zwrotny na przesyłce - dzięki temu, w przypadku nieodebrania towaru przez kupującego, poniesiesz sporo mniejsze straty (w szczególnych bowiem przypadkach, nieodebrana przez adresata przesyłka podlegać może likwidacji przez przewoźnika, jeśli nie posiada ona widocznego adresu zwrotnego).
- Nie ulegaj "magii" szybkich pieniędzy na koncie, gdy kupujący poprosi o wysłanie towaru i zapłatę bezpośrednio na Twoje konto "natychmiast" po jego otrzymaniu - bezpieczniej jest poczekać na pieniążki kilka dni dłużej (przesyłka pobraniowa), bądź też poprosić o przedpłatę części kwoty na konto (dzięki temu poniesiesz mniejsze straty, zwłaszcza w przypadku towaru o sporej wartości rynkowej).
- Jeśli stwierdzisz, że zostałeś oszukany przez kupującego, niezwłocznie powiadom o tym fakcie administratora (zakładka Kontakt bądź system PW), podając niezbędne szczegóły transakcji oraz nick kupującego - jego konto zostanie niezwłocznie zawieszone do czasu wyjaśnienia sytuacji, aby nie dopuścić do ryzyka oszukania większej liczby sprzedających.
- Pamiętaj, że ani forum Elvikom, ani jego ekipa (administrator, moderatorzy) nie są stroną w transakcjach prowadzonych poprzez forum, zatem to Ty musisz zadbać o kontakt z kupującym, bądź wyjaśnienie ewentualnych uchybień w przypadku problemów z transakcją - administrator dołoży jednakże wszelkich możliwych starań, aby pomóc Ci doprowadzić problematyczną transakcję do szczęśliwego finału, satysfakcjonującego obie strony.
===== ENGLISH TRANSLATION BY gathor & Vogelek23 =====
I appeal to all members to show caution and prudence when trading on our forum. Below you will find a handful rules which compliance to will help you to improve the safety of your online trading. While these rules are clear and well-known, not everyone knows or use them, so I'd like to remind you them.
If you are a BUYER:
- BEFORE you make a decision to purchase, visit the seller’s profile and ask them to contact you regarding his offer - if you get incomplete data or information which cannot be verified, or if it's a new user, it might be better to cancel the purchase. If the seller has already commited an online transaction, you can ask his previous customers about the quality of goods and service. Confidence of the seller can rely, partially, on his rank on the forum - VIP users are usually much more reliable business partners than a new users with a little amount of posts.
- Before deciding to purchase goods online, check the prices on other websites and stores. If the price of goods offered in the forum significantly differs from the good's average market value, it is better to ask the seller about the reason of this difference.
- Avoid paying for goods "blindly", i.e. Sellers you do not know personally or if the seller does not have the appropriate reputation or rank on our forum.
- If possible, pay for the goods on delivery so that you have ability to check the contents of the parcel upon arrival. In this way, you can avoid the risk of receiving a so-called "brick" instead of expected product. Payment in advance should be only limited to a shipping costs - this is also a safer way for the seller and reduces losses associated with the delivery of the goods, in case of a mistake with the buyer’s Postcode/ZIP and you can be protected against the loss of a larger amount in the event that the seller is not intended to send the goods to you.
- Do not be caught by "special" prices that seem too good to be true unless they come from people who have the appropriate reputation/rank on the forum, especially if the seller offers a greater quantity of goods or, single goods that have a large market value.
- If you find out you have been cheated by the seller, immediately notify the Administrator (using either a Contact tab or system PW) and giving him all the necessary details of the transaction and, the seller's nickname. His account will be immediately suspended until the situation is resolved, to avoid the risk of deceiving other buyers.
- Please note that neither the Elvikom forum nor its Team (administrator, moderators) are not the party of the transactions carried out through a forum, so you should immediately contact the Seller in case of any problems with the transaction, but please note the Administrator will take every possible action to help you bring the problematic transaction to a successful, mutually acceptable resolution.
If you are a SELLER:
- Before you leave your online offer, please describe the goods as accurately as possible, add the real images of goods, specify the actual date of dispatch and give the full price of the product (including all additional costs - VAT, packing costs, insurance, shipping, etc.) This will prevent any possible misunderstandings with the buyer about the condition of the goods or the costs associated with the shipment).
- Before you make a decision to sell the goods to a particular buyer, visit his profile and ask him to contact you regarding his offer. If you get incomplete data or data that cannot be verified, or it is a new user, it might be better to refuse the offer. If the buyer has already commited an online transaction, you may want to ask his contractors for details. Trust of the buyer can rely, partially, on his rank on the forum - VIP user are usually much more reliable business partners than a new users with a little amount of posts.
- Ship the goods by registered mail or carrier only. In case of a high-value goods, ship them insured - in case of parcel loss or damages commited by the carrier, you will be eligible to claim a full refund.
- Avoid sending the goods "blindly" (without payment) to whom you do not know personally, or if they do not have the appropriate reputation or rank on the forum.
- If possible, get a shipping fees in advance and always give an accurate return address on the parcel – this will incur much less money loss (especially if buyer won't receive the parcel, as it may be subject to destroing it by the carrier if it does not have a valid return address).
- Do not be fooled by "quick money" paid into your account if the buyer asks you to send the goods before he pays the amount "immediately" after parcel reception - it is much safer to hold on for a while or ask the buyer for pre-payment of some amount into your account (this will help you incur a lower money loss, especially in case of an items with high market value).
- If you find out you have been cheated by the buyer, please do not hesitate to notify the administrator immediately (using either a Contact tab or system PW) and giving him all the necessary details of the transaction and the buyer's nickname. His account will be immediately suspended until the situation is resolved in order to avoid the risk of further fraudulent activity.
- Please note that neither the Elvikom Forum nor its Team (administrator, moderators) are not a party of the transactions carried out through our forum, so you should immediately contact the buyer and explain any deficiencies in case of the problem with a transaction, but please note the Administrator will take every possible action to help you bring the problematic transaction to a successful, mutually acceptable resolution.
ELVIKOM LAB Ltd - Apple Repairs & PCB Design - Free Quotes! https://www.elvikom.co.uk
Jeśli skorzystałeś z mojej pomocy na Forum, możesz w ramach podziękowania wspomóc jego rozwój. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Jeśli skorzystałeś z mojej pomocy na Forum, możesz w ramach podziękowania wspomóc jego rozwój. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.