pikus09 wrote:proszę o jakieś wskazówki dotyczące procedury zwrotu pieniędzy
Jak pisałem w poprzednim temacie - z uwagi na charakter zakupu (B2C), przysługują Ci uprawnienia konsumenckie z Kodeksu Cywilnego w zakresie rękojmi. Twoje argumenty:
- Towar miał wadę w momencie wydania (nie zadziałał po wlutowaniu - jedynym zaś sposobem na przetestowanie układu jest fizyczny jego montaż w płycie, co wynika z konstrukcji układu BGA),
- Towar został zamontowany zgodnie z zaleceniami jego producenta, ponieważ sprzedający nie dostarczył wraz z towarem instrukcji montażu (tutaj dobrze jest podeprzeć się stosowną notą katalogową producenta - datasheet układu).
Zgodnie z zapisami Kodeksu Cywilnego w zakresie rękojmi, masz prawo wybrać jedną z poniższych opcji:
- zażądać naprawienia towaru (uwaga: sprzedający ma na to 14 dni, o ile w treści aukcji nie był zaznaczony inny termin),
- zażądać wymiany towaru na pozbawiony wad (uwaga jak wyżej),
- zażądać zwrotu części ceny (u Ciebie towar nie działa w ogóle, więc nie bierzesz tej opcji pod uwagę),
- odstąpić od umowy (chyba, że wada towaru NIE JEST istotna - w Twoim przypadku jak najbardziej JEST), a także zażądać zwrotu poniesionych kosztów (towaru, wysyłki).
Najlepszą opcją jest zwrot układu do sprzedającego wraz z pismem reklamacyjnym. W treści pisma musisz zaznaczyć, że jest to reklamacja z tytułu rękojmi, powołać się na stosowne przepisy Kodeksu Cywilnego, na podstawie których odstępujesz od umowy, czyli art. 560 § 1 K.C. (odstąpienie od umowy, istotność wady, uniemożliwiająca naprawę towaru) i art. 560 § 2 K.C. (zwrot poniesionych kosztów), jak również wyznaczyć sprzedającemu termin na dokonanie zwrotu pieniędzy (zwykle ok. 7 dni), podając dane do zwrotu. Od tej chwili czekasz do 14 dni na odpowiedź sprzedającego (+ 4 dni na usługi pocztowe w obie strony).
W przypadku braku odpowiedzi od sprzedającego we wskazanym terminie, masz prawo uznać, że sprzedający Twoją reklamację przyjął i oczekiwać zwrotu pieniędzy.
Sprzedający może jednakże odrzucić Twoje roszczenia, o ile niezwłocznie, bez nadmiernych niedogodności wymieni towar na sprawny. Sprzedający ma prawo wymienić towar na sprawny bez odstępowania od umowy i jest to jedyna sytuacja, gdzie może nie uznać Twojej reklamacji. Oczywiście warto zaznaczyć, że oczekiwanie przez kolejny miesiąc na wymianę układu nie będzie ani "niezwłoczne", ani "bez nadmiernych niedogodności", toteż jeśli sprzedający nie będzie w stanie dostarczyć towaru w krótszym czasie (maksymalnie do 14 dni, o ile nie określono innego terminu w treści aukcji), powinien uznać odstąpienie od umowy.