• Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie

Forum rules:Click here to view the forum rules

1. W tym dziale dozwolone są wyłącznie dyskusje dotyczące zagadnień prawnych.
2. Zabronione jest zamieszczanie jakichkolwiek danych osobowych/firmowych.
3. Piszemy poprawną polszczyzną, nie przeklinamy, nie krzyczymy, nie pomawiamy.

#21 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by Vogelek23 22 November 2013, 20:47
marek216 wrote:ja mam prawo odmówić wykonania naprawy bez podana przyczyny, nawet dlatego, że nie lubię marki sprzętu przyniesionego przez klienta.
A to już jest konkretna przyczyna i to całkiem niepodważalna, o ile jakakolwiek Twoja reklama nie sugeruje, że naprawiasz sprzęt tej marki/wszystkich producentów.

marek216 wrote:Tu też chyba nie rozumiesz zapisu więc objaśniam
I tu tkwi problem - ponieważ zapis nie jest tak jednoznaczny, jak sądzisz, wszelkie niejasności są z zasady rozstrzygane na korzyść konsumenta. A skoro ja interpretuję to tak, jak napisałem, to jasnym jest, że nie ja jeden. Po wyłożeniu mi zaś Twojej interpretacji, sugerowałbym rozważyć zmianę zapisu tego punktu na przykładowo podany niżej:
"W przypadku, gdy urządzenie dostarczone do naprawy posiada uszkodzone lub częściowo niesprawne - mechanicznie i/lub elektronicznie - nośniki danych (bez względu na metodę składowania danych), serwis nie może ponosić odpowiedzialności za niemożność odtworzenia jakichkolwiek danych z takich nośników".

Dlaczego kwestionuję, z punktu widzenia konsumenta, Twój zapis? Otóż dlatego, że określiłeś w nim, że "niektóre czynności serwisowe mogą spowodować utratę danych". Niestety, Twoje czynności (jako serwisu) powinny jedynie określić, że dane, z uwagi na uszkodzony nośnik, są nie do odtworzenia w Twoim serwisie (bo to, że Ty nie możesz, nie znaczy na przykład, że w ogóle nie można). W żadnym wypadku nie powinno dojść do sytuacji, w której Twoja ingerencja w sprzęt powoduje utratę jakichkolwiek danych. W takiej sytuacji klient ma prawo ubiegać się np. o odszkodowanie na drodze cywilnej - o ile udowodni oczywiście, że taka utrata nastąpiła w wyniku Twojej ingerencji. Czy teraz rozumiesz, o co mi chodzi?

marek216 wrote:Prawda jest taka że przepisy tworzą ludzie bez podstawowej wiedzy w dziedzinie elektroniki.
I z tym zgodzę się w 100%, a nawet więcej - przepisy tworzą ludzie, którzy nie znają zdecydowanej większości zagadnień, w odniesieniu do których te przepisy tworzą.

Re: Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by Google Adsense [BOT] 22 November 2013, 20:47

#22 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by arvika 22 November 2013, 21:44
Ciekawa dyskusja. Mam pytanie do kolegów: co mówi prawo na temat wymiany podzespołów na nowe przez serwisy autoryzowane Apple i udzielenie przez nich 3 miesięcznej gwarancji na te podzespoły.

#23 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by marek216 22 November 2013, 21:46
Pogrubiony tekst pozwolę sobie zamieścić na stronie - ładne napisane, i bezdyskusyjne.
Na zleceniu się to nie zmieści w takiej formie ale przerobię - cenne uwagi sobie bardzo cenię :)

Vogelek23 wrote:marek216 napisał(a):
ja mam prawo odmówić wykonania naprawy bez podana przyczyny, nawet dlatego, że nie lubię marki sprzętu przyniesionego przez klienta.
A to już jest konkretna przyczyna i to całkiem niepodważalna, o ile jakakolwiek Twoja reklama nie sugeruje, że naprawiasz sprzęt tej marki/wszystkich producentów.


Też niekoniecznie. Mogę naprawiać telewizory sony ale niekoniecznie nawigacje. Dalej mogę robić nawigacje, ale niekoniecznie wszystkie modele wiedząc, że fabrycznie są w jakiś sposób wadliwe.

-- Dodano: piątek, 22 listopada 2013, 22:48 --

arvika, z tego co wiem nie ma obowiązku dawania gwarancji na naprawę.
To są podzespoły współpracujące z innymi używanymi więc to może mieć wpływ na ich żywotność.

#24 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by arvika 22 November 2013, 21:52
Chyba nie do końca tak jest, ale własnie dlatego pytam. Klient uszkodzi gniazdo USB, idzie do serwisu, proponują wymianę płyty na nową za 3000zł (bo nie naprawiają tego). Klient otrzymuje nową płytę i 3 miesiące gwarancji.

W sumie pararazując kabaret można powiedzieć że to są patologie i tym się nie będziemy tutaj zajmować ;) Ale jestem ciekaw.

#25 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by marek216 22 November 2013, 22:13
arvika wrote:Klient uszkodzi gniazdo USB, idzie do serwisu, proponują wymianę płyty na nową za 3000zł (bo nie naprawiają tego). Klient otrzymuje nową płytę i 3 miesiące gwarancji.


Jeśli klient na to się zgadza to jest nienor...... ( powstrzymam się :) )

Teraz tak:
Klient sam uszkodził sprzęt więc jego właściwości techniczne i mechaniczne zostały pogorszone. Nie ma technicznej możliwości abyś na naprawę po czymś takim dawał gwarancję na rok lub dwa.

Z tego co mi wiadomo ( poprawcie jak błądzę ) gwarancja/rękojmia dotyczy gotowych produktów/urządzeń - podzespoły i części nie spełniają tego założenia.
Gwarancja na usługę jest kwestią umowną pomiędzy zleceniodawcą i zleceniobiorcą - to jest regulowane przez KC.

#26 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by arvika 22 November 2013, 23:00
Zgadza się, ale w momencie naprawy gniazda USB. Co w przypadku wymiany płyty na nową?

#27 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by Vogelek23 22 November 2013, 23:31
arvika wrote:Mam pytanie do kolegów: co mówi prawo na temat wymiany podzespołów na nowe przez serwisy autoryzowane Apple i udzielenie przez nich 3 miesięcznej gwarancji na te podzespoły.
Jeśli jest to naprawa pogwarancyjna (odpłatna), serwis nie ma obowiązku udzielania jakiejkolwiek gwarancji - w tym zakresie Marek ma słuszność. Jednakże, jeśli klient jest konsumentem, z ustawy ma zapewnione 2 lata gwarancji, bez względu na to, czy serwis udzielił mu swojej gwarancji (i na jaki okres) czy nie.
  • Trzeba tu pamiętać, że okres 2 lat gwarancji ustawowej bywa nieco problematyczny dla konsumenta - tak naprawdę, jest on istotnie chroniony tylko przez 6 miesięcy od daty wydania naprawionego sprzętu; w przypadku awarii nowej płyty w tym okresie domniemywa się, że była ona wadliwa już w chwili wydania, czyli to serwis musi udowodnić, że było inaczej. Po tych 6 miesiącach domniemanie wady traci moc, zatem w przypadku usterki płyty np. po 7 miesiącach od daty wydania sprzętu, onus probandi przechodzi na konsumenta.


#28 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by marek216 23 November 2013, 06:07
Łukaszu będę konsultował jeszcze faktyczne istnienie gwarancji na podzespoły i części.
Jak napisałem z tego co mi wiadomo podany przez Ciebie przepis dotyczy gotowych towarów nie części zamiennych.

Istotne może być co klient ma napisane na karcie gwarancyjnej. Jeśli napiszemy naprawa grafiki / zasilania ( nie napiszemy że poprzez wymianę kości / układów ) to jaką podstawę roszczeniową ma klient. Przecież na karcie naprawy nie ma konkretnych części, lub ma na paragonie/fakturze napisane "naprawa" lub "usługa serwisowa"
Nie wyobrażam sobie gwarancji przykładowo: na kondensator C147 - jeśli on został wymieniony bo robił zwarcie.

#29 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by Vogelek23 23 November 2013, 21:31
marek216 wrote:podany przez Ciebie przepis dotyczy gotowych towarów nie części zamiennych.
Jeśli w protokole naprawy figuruje np. "wymiana płyty głównej", serwis dokonuje sprzedaży podzespołu, jakim jest płyta główna i podlega zapisom ustawy konsumenckiej, o ile oczywiście klient jest jednocześnie konsumentem w rozumieniu ustawy. Swojej gwarancji serwis nie musi przy tym udzielać wcale, ale gwarancja ustawowa na ten podzespół jest wiążąca.

I tak jest w przypadku każdej części, która figuruje w protokole naprawy jako wymieniona, dotyczy to nawet elementów typu rezystor, kondensator itd. (o ile określono tam CR elementu, np. PR101 - ponieważ przy zapisie typu "wymiana rezystora" często nie ma możliwości ustalenia, czy i który spośród iluśtam rezystorów został faktycznie wymieniony).

Na koniec ciekawostka - w polskim prawie nie ma jednoznacznego nakazu prowadzenia ewidencji usług, prócz oczywiście tych, związanych z rozliczeniami wobec US. W przypadku kontroli UOKiK te aspekty są co prawda badane, ale brak ewidencji nie powoduje żadnych konsekwencji prawnych dla przedsiębiorcy.

#30 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by marek216 23 November 2013, 22:04
Vogelek23 wrote:Jeśli w protokole naprawy figuruje np. "wymiana płyty głównej", serwis dokonuje sprzedaży podzespołu, jakim jest płyta główna i podlega zapisom ustawy konsumenckiej


To się odnosi do tego co napisałem
marek216 wrote:Istotne może być co klient ma napisane na karcie gwarancyjnej. Jeśli napiszemy naprawa grafiki / zasilania ( nie napiszemy że poprzez wymianę kości / układów )


Więc istnieje zbieżność w w informacjach jakie posiadam, a tym co Łukasz przedstawia.

Wniosek: nie wpisywać na kartach konkretów. Nie ma obowiązku i przy okazji nie kręcimy sobie bata na własne dupy.

#31 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by Vogelek23 23 November 2013, 23:44
marek216 wrote:Wniosek: nie wpisywać na kartach konkretów. Nie ma obowiązku i przy okazji nie kręcimy sobie bata na własne dupy.
Nie tak szybko. Przy wpisaniu w kartę "naprawa płyty głównej", możesz ukręcić sobie jeszcze większy bat, gdy się okaże, że Twoja odpowiedzialność gwarancyjna obejmuje funkcjonowanie całej płyty. To, że zapiszesz sobie gdzieś na marginesie, że wymieniłeś tylko opornik R37, może nie mieć większego znaczenia ani ewentualnej wartości dowodowej. Wziąłeś to pod uwagę?

#32 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by marek216 23 November 2013, 23:59
Łukasz wskazałem wyżej: naprawa zasilania, naprawa grafiki, naprawa kontrolera, itd.
Absolutnie nie sugeruję wpisania "naprawa laptopa" ogólnie - taką treść mam na paragonie ( ze względu na ilość znaków ) lub FVAT ( bo tu nie ma znaczenia )
Opis naprawy jak w pierwszej linii tego posta znajduje się na karcie naprawy-gwarancji.

#33 Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by gathor 12 February 2014, 16:06
Vogelek23 wrote:Jeśli w protokole naprawy figuruje np. "wymiana płyty głównej", serwis dokonuje sprzedaży podzespołu, jakim jest płyta główna i podlega zapisom ustawy konsumenckiej, o ile oczywiście klient jest jednocześnie konsumentem w rozumieniu ustawy. Swojej gwarancji serwis nie musi przy tym udzielać wcale, ale gwarancja ustawowa na ten podzespół jest wiążąca.

Łukasz, zapomniałeś wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie takiej gwarancji.
Wstawiając nową płytę, fakt faktem obowiązuje nas (w zasadzie to Was) gwarancja, ale istnieje jeszcze coś takiego jak gwarancja producenta. Wstawiając więc nową płytę do laptopa nie macie co się obawiać reklamacji, gdyż spoczywa ona w rękach firmy z której zakupiliście płytę.

Re: Opłata magazynowa - skuteczne powiadomienie


by Google Adsense [BOT] 12 February 2014, 16:06

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

_______________________________
All rights reserved. Unauthorised copying of this website's content or any of its part is strictly forbidden.
Any trademarks, brand names, products or services published on this website belong to their legal owners, are copyrighted and used for information purposes only.