• Klejone układy w XBOX 360

Zasady działu:Kliknij, aby przejrzeć zasady tego działu

  1. Tytuł wątku powinien zawierać markę i pełny model sprzętu oraz skrótowy opis usterki.
  2. Treść wątku powinna zawierać dokładny opis usterki, co zostało sprawdzone/wymienione/zmierzone, wyniki tych działań, oznaczenie kodowe PCB (w przypadku napraw hardware) oraz sformułowane pytanie. W przypadku problemów z odczytaniem oznaczenia kodowego PCB, należy przeczytać TEN WĄTEK. Jeśli nadal nie można znaleźć oznaczenia, należy zamieścić wyraźne zdjęcia obu stron płyty - należy przy tym usunąć wszelkie folie i moduły, mogące ewentualnie zasłaniać oznaczenia płyty.
  3. Przed napisaniem nowego tematu, każdy użytkownik zobowiązany jest zapoznać się z wątkami w dziale SZKOLENIA i na ich podstawie dokonać próby wstępnej diagnostyki uszkodzenia.
  4. Nie jest dozwolone umieszczanie załączników w postaci kompletnych dokumentacji, a także jakichkolwiek wsadów BIOS / firmware (do tego służy dział PLIKI BIOS DO WERYFIKACJI). Dozwolone jest wyłącznie umieszczenie fragmentu dokumentacji, który ułatwi autorowi diagnostykę/naprawę sprzętu z wątku. W jednym poście można zamieścić nie więcej, niż jedną stronę instrukcji/schematu. Plik nie może posiadać widocznych znaków wodnych, napisów "confidential", adresów email etc.
  5. Nie jest dozwolone zamieszczanie linków do plików, znajdujących się na innych stronach internetowych.
  6. Nie jest dozwolone zakładanie tematu, który opisuje usterkę więcej niż jednego sprzętu. W takich przypadkach należy utworzyć osobne wątki dla każdego sprzętu.
  7. Nie jest dozwolone pisanie tematu lub postu, mającego charakter zapytania o schemat, boardview, zdjęcia płyty, wsad BIOS lub instrukcję serwisową. Do takich zapytań służy dział ZAPYTANIA O DOKUMENTACJE/BIOS.
To jest wątek ARCHIWALNY. Możesz odpowiedzieć w nim tylko wtedy, gdy Twój post zawiera rozwiązanie problemu (Regulamin forum p. 12.1).

#1 Klejone układy w XBOX 360


przez DjDave 20 marca 2013, 16:56
Pytanie kieruję do kolegów specjalizujących się w w/w konsolach. Czy w przypadku klejonych układów również zdarza się usterka BGA?

Re: Klejone układy w XBOX 360


przez Google Adsense [BOT] 20 marca 2013, 16:56

#2 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez Slaw 11 kwietnia 2013, 19:32
Oczywiście że tak.

Kleju nie było tylko w płytach Xenon, od Zephyra w górę klej już jest ale niespecjalnie to pomogło w zmniejszeniu awaryjności.

#3 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez adikomp 11 czerwca 2013, 20:47
Niestety technologia bezołowiowa połączeń BGA ma swoje wady, temperatura i środowisko jej nie służy
a co za tym idzie prędzej czy poźniej pojawiają się problemy związane z utlenieniem lutu,
a w konsekwencji do braku połączenia :((

#4 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez dariuszj 14 czerwca 2013, 20:51
Raczej nie technologia PBFree jest tu przyczyną awaryjności a raczej technologia wytworzenia układów CPU i GPU.

#5 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez Jozef18 7 lipca 2013, 11:29
dariuszj napisał(a):Raczej nie technologia PBFree jest tu przyczyną awaryjności a raczej technologia wytworzenia układów CPU i GPU.


Niestety kolega nie ma racji.
Lut bezołowiowy ( PBFree ) ma swoje wady które są dotkliwe.
W szczególności wytrwałość takiego lutu.

Na obrazku przedstawiam jak zachowuje się lut PBFree po czasie

Obrazek

Jak widać czym dłużej tym gorzej. One po prostu po czasie doprowadzają do pęknięcia spoiwa.
I nic tu nie pomoże technologia wytwarzania układów BGA.

Pozdrawiam

#6 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez danon1 17 maja 2014, 12:19
Witam ,
no niestety kolega Jozef18 nie ma racji .... dlaczego ?
otóż rdzeń jest stawiany na spoiwie ołowiowym , cały układ na bezołowiowym , a jak wiemy problem jest w 99,999999% z połączeniami rdzenia do dlaczegóż to rozpowszechnia się wciąż tą durną teorię o spoiwie ?????

Pozdrawiam

#7 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez VIPSC 18 maja 2014, 11:15
Skąd kolega ma informację o stosowaniu spoiwa ołowiowego pod rdzeniem ?? Co na to dyrektywa RoHS ??

Pozdrawiam

#8 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez danon1 18 maja 2014, 11:27
z praktyki - przeprowadzonych prób ściągnięcia rdzeni z układów . Każdy może je wykonać .... , a co do dyrektywy , nie sprawdzałem , ale najprawdopodobniej mówi ona o procentowej zawartości ołowiu w produkcie - oczywiście jest to do sprawdzenia .

Pozdrawiam

#9 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez pocinas 25 maja 2014, 13:22
Danon1 ma w większości rację jak i też rację Józef ale mniej, tz józef owszem ma rację o utlenianiu cyny, ale nie zawsze to jest winą uszkodzenia, tylko właśnie to co pisze Danon.

Skoro by to była wina samych kulek które się utleniły to powiedz mi Józef dlaczego po reballingu układu z kulkami ołowiowymi nie zawsze układ działa, albo działa ale po niedługim czasie i tak usterka wraca.

Myślę że teoria dość prosta. Bo kiedy jest usterka wiadomo w pierwszej kolejności oczywiście konsolach, wielu robi Reballing oczywiście na kulkach ołowiowych, okazuje się że albo niestety już taki układ nadal nie działa, albo podziała jakiś czas i problem się ponawia wtedy to jest uszkodzenie jak Danon pisze, czyli między rdzeniem a waflem nie ma przejćia i dlatego układ nie działa (no lub sam układ (rdzeń padł), a jeśli jednak zadziała, a jakiś czas podziała, znaczyć to może że podczas grzania doszło do chwilowego połączenia połączeń.

Owszem nie mówię bo jeśli reballing zadziała, a sprzęt podziała jeszcze długo długo ze rok/dwa to znaczyło by ewidentnie że kulki się utleniły.. dla przykładu konsola Xbox 360 Slimki (obojętnie jaka płyta czy Trinity czy Corona jakaś) wiele razy miałem że konsola miała artefakty lub inne usterki wskazujące na usterkę HW, zawsze Reballing spowodował że konsole działały i działają do dziś, niestety nie można tego powiedzieć o konsolach FAT, np kod błędu E74 wiele osób mówi Rebaling Reballing, ja osobiście przy takim błędzie od razu wymieniałem układ GPU, bo albo po reballingu był nadal błąd E74, albo działała konsola niedługo i też znowu błąd E74.

Sprawa połączeń rdzenia z Waflem, z tego co wiem połączenie to jest zgrzewane jednak na jakie spoiwo nie wiem, ale wiem że coś na pokrój cyny nie wiem też jakiej, ponieważ zdarzyło mi się kilka razy podczas WYLUTU (Profil na PbFree) chipsetu (w laptopach tylko) za mocno grzałem górą, a w sumie może i normalnie grzałem jak każdą płytę, a między rdzeniem, a waflem na zewnątrz wyprysnęły małe kulki spoiwa, mogło by to wskazywać na zagotowanie cyny między Rdzeniem, a Waflem.

#10 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez Vogelek23 25 maja 2014, 17:23
danon1 napisał(a):otóż rdzeń jest stawiany na spoiwie ołowiowym
ORGANICZNYM, nie ołowiowym. Jak sobie wyobrażasz absorpcję stopu SnPb przez strukturę krzemu w temperaturze poniżej 200°C?

pocinas napisał(a):a między rdzeniem, a waflem na zewnątrz wyprysnęły małe kulki spoiwa, mogło by to wskazywać na zagotowanie cyny między Rdzeniem, a Waflem.
Nic z tych rzeczy - przyczyny "pryskania" spoiwa spod rdzenia układu BGA są zwykle dwie:
  1. grzanie układu ze zbyt dużym przyrostem temperatury; powoduje szybki wzrost ciśnienia gazu (między rdzeniem a podłożem nie ma próżni) w szczelnie zaklejonym obszarze połączenia rdzeń-podłoże. W momencie przekroczenia dopuszczalnego przyrostu ciśnienia, następuje gwałtowne rozszczelnienie połączenia klejonego i uwolnienie gazu na zewnątrz układu, często wraz z upłynnionym już spoiwem (czasami w takich przypadkach może pęknąć rdzeń układu). Efekt ten jest podobny do zjawiska dekompresji w samolocie, lecącym na wysokości powyżej 2,5km - zwiększone ciśnienie powietrza wewnątrz hermetycznej kabiny powoduje, że w przypadku jej rozszczelnienia powietrze uchodzi na zewnątrz gwałtownie i z ogromną siłą, potrafiącą bez problemu wyssać z kabiny dorosłego człowieka.
  2. zbyt duża wilgotność lutowanego układu; w temperaturze lutowania (zwykle w okolicach 200°C) woda zawarta w układzie ulega rozprężeniu, zamieniając się błyskawicznie w parę wodną, która to ma chęć natychmiast opuścić gęstsze środowisko podłoża układu. Ponieważ z każdej strony napotyka struktury, które nie mają zamiaru jej zbyt szybko uwolnić, znajduje w końcu najsłabsze miejsce układu - miejsce styku kleju z podłożem - i tam uchodzi gwałtownie, zabierając ze sobą "przy okazji" fragmenty upłynnionego spoiwa. Efekt ten znany jest z kuchni - podczas smażenia na tłuszczu (lżejszym od wody i mającym większą temperaturę wrzenia), zawarta w potrawach woda wycieka i natychmiast po zetknięciu się z gorącym tłuszczem ulega rozprężeniu, zamieniając się w parę wodną i powodując pryskanie oraz "strzelanie" tłuszczu. Z tego samego powodu nie polecam gaszenia wodą palącego się tłuszczu - kto miał już z tym doświadczenia, ten wie, czym to grozi; kto nie miał, niech nigdy nie próbuje :)


#11 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez danon1 25 maja 2014, 17:50
Vogelek23 napisał(a):
danon1 napisał(a):otóż rdzeń jest stawiany na spoiwie ołowiowym
ORGANICZNYM, nie ołowiowym. Jak sobie wyobrażasz absorpcję stopu SnPb przez strukturę krzemu w temperaturze poniżej 200°C?

[/list]

... , otóż wyobrażam sobie takie połączenie , gdyż zjawisko podczas procesu lutowania ma charakter adsorpcji a nie absorpcji ... o ile dobrze pamiętam, a dodatkowo wyprowadzenia z bezpośrednio z rdzenia są napylone metalem szlachetnym , zazwyczaj złotem .. , ale mogę się mylić , a jeżeli tak jest to prosiłbym o podanie szczegółów .


Pozdrawiam

#12 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez Vogelek23 27 maja 2014, 02:18
danon1 napisał(a):gdyż zjawisko podczas procesu lutowania ma charakter adsorpcji a nie absorpcji ...
Przepraszam najmocniej za "literówkę" - miałem w istocie na myśli adsorpcję. Plusik za zwrócenie uwagi.

danon1 napisał(a):a dodatkowo wyprowadzenia z bezpośrednio z rdzenia są napylone metalem szlachetnym , zazwyczaj złotem ..
Zmusiłeś mnie do odnalezienia dokumentacji produkcyjnych układów BGA Intela :) I dobrze zrobiłeś, ponieważ niezbyt uważnym tłumaczeniem tejże dokumentacji w przeszłości, teraz wprowadziłem w błąd.
Istotnie, masz dobre informacje - organiczne w układach BGA jest zwykle podłoże (substrate), bardzo rzadko zaś same połączenia (bumps), które są wykonywane najczęściej ze stopów o obniżonej temperaturze topnienia (zwykle e-SnPb, e-SnCu). Stopy te mają temperaturę topnienia rzędu 100-150°C. Pokrywanie miedzianych padów złotem zwiększa wytrzymałość termiczną połączenia, jednak osłabia jego wytrzymałość mechaniczną. Połączenia organiczne zaś różnią się, od zwykłych, obecnością w nich węgla.

#13 Re: Klejone układy w XBOX 360


przez danon1 27 maja 2014, 10:54
... no i bene ,

a ja dołączę jeszcze 2-3 fotki dla zobrazowania tego o czym mówimy
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

po czym dodam , iż teraz , jest chyba bardziej zrozumiałe dlaczego tzw. choroba cyny ma się ni jak , albo prawie ni jak do uszkodzeń w elektronice z sektora konsumpcyjnego , i dlaczego reballing nie jest żadną metodą naprawy uszkodzeń typowych np dla serii HP dv6000( no chyba że w przypadku uszkodzeń mechanicznych płyty ) , a tylko ewentualnym sposobem diagnozowania .

.. i na koniec sugestia , prośba - może w dziale szkolenia byłoby można otworzyć taki wątek : Budowa komponentów - albo coś podobnego ...temat do przemyślenia ...

Pozdrawiam

Re: Klejone układy w XBOX 360


przez Google Adsense [BOT] 27 maja 2014, 10:54
To jest wątek ARCHIWALNY. Możesz odpowiedzieć w nim tylko wtedy, gdy Twój post zawiera rozwiązanie problemu (Regulamin forum p. 12.1).

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

_______________________________
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się kopiowania jakichkolwiek treści i elementów witryny bez zezwolenia.
Wszelkie opublikowane na tej stronie znaki handlowe, nazwy marek, produktów czy usług należą do ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.