W przypadku, gdy chcesz zatrudnić pracownika, wymagania dotyczące lokalu stają się dość krytyczne. Na każdego pracownika musi przypadać
minimum: 2m[super]2[/super] podłogi, 13m[super]3[/super] wolnej objętości pomieszczenia oraz 2,5m wysokości pomieszczenia (o ile przebywa w nim nie więcej, niż 4 pracowników i na każdego przypada co najmniej 15m[super]3[/super] wolnej objętości pomieszczenia) lub 3m (jeśli pracowników jest więcej, niż 4) a w przypadku występowania warunków szkodliwych - 3,3m. Warto wspomnieć, że podane minimalne wysokości pomieszczenia mogą zostać obniżone dzięki zastosowaniu klimatyzacji, jednakże wymaga to dodatkowo pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W sytuacji, gdy zechcesz używać w serwisie płynów czyszczących na bazie alkoholu (np. IPA), musisz także zastosować niepalną i antystatyczną wykładzinę podłogową. Dodatkowo, powinieneś zapewnić w pomieszczeniu maksimum oświetlenia naturalnego (dziennego) - w sytuacji, gdy jest to niemożliwe, dopuszczenie pomieszczenia do eksploatacji z oświetleniem sztucznym (elektrycznym) wymaga zgody Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Prócz tego musisz zapewnić bezpieczne i wygodne dojście do każdego stanowiska pracy - ciągi komunikacyjne nie mogą być węższe, niż 75cm (a przy ruchu w obu kierunkach - co najmniej 1m). Pomieszczenie musi posiadać sprawny układ wentylacji, zaś temperatura w nim nie może być niższa, niż 18°C. W zakresie przepisów przeciwpożarowych i pierwszej pomocy, istotna sprawa to przede wszystkim odpowiednie przeszkolenie wyznaczonego pracownika (lub pracodawcy), potwierdzone stosownym certyfikatem oraz poinformowanie pozostałych pracowników, kto jest osobą odpowiedzialną za te sprawy. Obligatoryjna w firmie, zatrudniającej pracowników, jest apteczka - umieszczona w widocznym miejscu wraz z tabliczką, zawierającą dane kontaktowe do osoby przeszkolonej w zakresie ppoż. i pp. oraz instrukcją udzielania pierwszej pomocy. Niezbędna jest także gaśnica (2kg na każde 100m[super]2[/super] budynku) oraz stosowne tablice informacyjne, zawierające instrukcje działań na wypadek pożaru, telefony alarmowe oraz sposoby ewakuacji (przy czym drogi ewakuacyjne muszą być oznaczone stosownymi znakami fluorescencyjnymi lub posiadającymi własne, niezależne źródło zasilania awaryjnego). Musisz także zapewnić pracownikowi pomieszczenie socjalne (stołówka) oraz higieniczno-sanitarne (łazienka z WC + szatnia), których wysokość nie może być mniejsza, niż 2,5m (może być ona zmniejszona do 2,2m, jeśli pomieszczenia te usytuowane są np. na poddaszu lub w piwnicy).
Obowiązkowa lektura (miłego czytania ):
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650, Dz. U. 2007 nr 49 poz. 330 oraz Dz. U. 2008 nr 108 poz. 690),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2004 nr 180 poz. 1860),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. 2006 nr 80 poz. 563),
- Kodeks Pracy (Dz.U. z 1974 r. nr 24 poz. 141).
Podsumowując w żołnierskim skrócie - jeśli chcesz zatrudnić pracownika, musisz uprzednio udać się po wszelkie szczegółowe informacje do najbliższej jednostki Straży Pożarnej, do t.zw. "Sanepidu" a także do PIP-u. Pamiętaj także, że powyższe odnosi się do zatrudnienia pracownika pełnosprawnego - w przypadku zatrudnienia osób niepełnosprawnych, lista obostrzeń i wymogów do spełnienia jest sporo dłuższa, choć w niektórych przypadkach można starać się o refundację kosztów spełnienia tych wymogów (musisz jednak zatrudnić takiego pracownika na okres nie krótszy, niż 36 miesięcy oraz otrzymać pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy lub o spełnieniu warunków BHP na stanowisku pracy).