• Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.

Forum rules:Click here to view the forum rules

1. W tym dziale dozwolone są wyłącznie dyskusje dotyczące zagadnień prawnych.
2. Zabronione jest zamieszczanie jakichkolwiek danych osobowych/firmowych.
3. Piszemy poprawną polszczyzną, nie przeklinamy, nie krzyczymy, nie pomawiamy.

#1 Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by SELLKOM 13 December 2015, 16:39
Zaczynamy doświadczać coraz większej śmiałości w realizacji przysługującego prawa zwrotu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny.
Generalnie nie mamy z tym problemów i stosujemy się do obowiązującego prawa ale...no właśnie !
W głównej mierze oferujemy sprzedaż części używanych, jeśli są to elementy takie jak obudowa. itp. nie stanowi to dla nas żadnego problemu.
Kwestia sporna zaczyna się przy sprzedaży elementów takich jak płyta główna, karta grafiki - generalnie części złożone - w dużej mierze elementy elektroniczne które wymagają innych podzespołów aby całość miała "ręce i nogi".

Nadmienię , że pomijam gwarancję - opisywany problem dotyczy w 100% sprawnych części/elementów. Części używane.

Konkretny przypadek - klient kupuje kartę GPU MXMII - po kliku dniach otrzymujemy informacje, "...że jednak rezygnuje i pragnie zwrócić kartę, gdyż "...Po wymianie karty graficznej w laptopie okazało się że uszkodzoniu uległ inny element..." - no zaraz zaraz, czy jesteśmy wypożyczalnią sprzętu do testowania? A może właśnie w tej chwili i nasz przedmiot właśnie "poległ" bo Pan ma przebicie linii 19V???
To kwestia typowa dla B2C, ciekawi nas jeszcze jak to się ma do w/w przypadku w przypadku C2C?

Proszę o opinie, ewentualnie rady.

Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by Google Adsense [BOT] 13 December 2015, 16:39

#2 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by adam1114 13 December 2015, 19:43
Pakujesz np. w opakowanie elektrostatyczne z każdej strony zgrzane i dodajesz na wszelki wypadek info, że otwarcie powoduję utratę prawa do zwrotu, ponieważ dotyczy to tylko towaru który nie był używany przez klienta. Generalnie samo stwierdzenie, że użył go w laptopie już nie powinno kwalifikować towaru do zwrotu, jednak lepiej zrobić tak jak wspomniałem, bo klient nie musi podawać przyczyny zwrotu.

#3 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by adam4333 13 December 2015, 19:53
adam1114 wrote:Pakujesz np. w opakowanie elektrostatyczne z każdej strony zgrzane i dodajesz na wszelki wypadek info, że otwarcie powoduję utratę prawa do zwrotu, ponieważ dotyczy to tylko towaru który nie był używany przez klienta. Generalnie samo stwierdzenie, że użył go w laptopie już nie powinno kwalifikować towaru do zwrotu, jednak lepiej zrobić tak jak wspomniałem, bo klient nie musi podawać przyczyny zwrotu.

Nie masz racji kolego gdzie ty w tej ustawie widzisz zapis ze przedmiot nie możne być używany przez klienta?

#4 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by adam1114 13 December 2015, 19:57
Zawsze mi się wydawało, że można zwrócić przedmiot w takim stanie w jakim został otrzymany to jest w zasadzie nie używanym. Rozerwanie opakowania chyba już nie kwalifikuje do zwrotu ?

#5 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by adam4333 13 December 2015, 22:13
adam1114 wrote:Zawsze mi się wydawało, że można zwrócić przedmiot w takim stanie w jakim został otrzymany to jest w zasadzie nie używanym. Rozerwanie opakowania chyba już nie kwalifikuje do zwrotu ?

Zarówno w starej jak i nowej ustawie widnieje zapis umożliwiając konsumentowi rozpakowanie produktu w celu sprawdzenie jego kompletności i funkcjonalności.

#6 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by Vogelek23 13 December 2015, 23:53
adam1114 wrote:dodajesz na wszelki wypadek info, że otwarcie powoduję utratę prawa do zwrotu, ponieważ dotyczy to tylko towaru który nie był używany przez klienta.
Niestety, tkwisz w dużym błędzie - taki zapis jest niezgodny z prawem (tzw. klauzula niedozwolona), ponieważ przedsiębiorca nie może samodzielnie (czy to poprzez regulamin sklepu, czy w drodze oświadczenia) ograniczać, zawieszać ani wyłączać praw konsumenta. Przedsiębiorca ma obowiązek działać w ramach przepisów prawnych - koniec i kropka. Oczywiście regulamin sklepu może zawierać różnice względem zapisów Ustawy, ale tylko na korzyść konsumenta (np. wydłużenie terminu odstąpienia od umowy z 14 do 21 dni, zwrot kosztów odesłania towaru po odstąpieniu od umowy itd).

Przede wszystkim, należy określić faktyczny zasięg Ustawy z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) wyłącznie w odniesieniu do relacji B2C (Business to Consumer), jako że za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej (pozostającej przy tym bez związku z ewentualnie prowadzoną działalnością gospodarczą) z przedsiębiorcą. W przypadku zatem relacji C2C (Customer to Customer) oraz B2B (Business to Business) ustawa ta nie obowiązuje - a co za tym idzie, nie obowiązuje również zwrot towaru w ciągu 14 dni (jakkolwiek, obowiązują w zamian inne przepisy).

Prawo do zwrotu towaru - zgodnie z art. 27 w/w Ustawy, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy, zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, w ciągu 14 dni, bez podawania przyczyn i ponoszenia kosztów (z pewnymi wyjątkami, które opiszę dalej). Przy czym bieg 14-dniowego terminu odstąpienia od umowy rozpoczyna się z chwilą odbioru towaru przez konsumenta (objęcie w posiadanie), a nie z chwilą jego wysłania przez przedsiębiorcę (art. 28 ust. 1). Sama ustawa nie mówi nic o tym, że przepisy dotyczą wyłącznie rzeczy nowych, toteż należy przyjąć, że obowiązują one także w przypadku sprzedaży rzeczy używanych. Należy tutaj pamiętać, aby każdorazowo informować konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, ponieważ w przypadku niedopełnienia tego obowiązku przez przedsiębiorcę, prawo konsumenta do odstąpienia od umowy wydłuża się do 12 miesięcy (art. 29).

Bezpośrednie koszty zwrotu towaru ponosi konsument - o ile przedsiębiorca poinformował go o takiej konieczności przed zawarciem umowy i nie wyraził zgody na ich pokrycie (art. 34 ust. 2). Ustawa nakłada jednak na przedsiębiorcę zwrot pełnych kosztów wysyłki towaru do konsumenta, o ile konsument wybrał najtańszy zwykły sposób dostarczenia, oferowany przez przedsiębiorcę (art. 33). Dla przykładu: SELLKOM sprzedaje na Allegro używaną kartę GPU MXMII. Konsument adam1114 nabywa kartę, przy czym spośród dostępnych opcji wysyłki wybiera kuriera za 30zł. Ponieważ najtańszy, oferowany przez SELLKOM, sposób dostarczenia towaru to list polecony za 8zł, SELLKOM zwróci tylko kwotę 8zł tytułem kosztów wysyłki. Gdy jednak adam1114 wybrał list polecony za 50zł i jest to najtańsza dostępna forma, SELLKOM musi mu zwrócić pełną kwotę zapłaconych kosztów wysyłki. Należy zwrócić tutaj uwagę, że odbiór osobisty nie jest uważany za sposób dostarczenia towaru i nie może być brany pod uwagę w przypadku obliczania należnego zwrotu kosztów wysyłki. Najdogodniejszym dla sprzedawcy będzie zatem ustalenie przesyłki listowej (zwykłej) za 0zł jako najtańszej opcji przesyłki - wtedy, jeśli konsument wybierze inną, płatną formę, sprzedający nie będzie zobligowany do zwrotu jej kosztów przy odstąpieniu konsumenta od umowy.

Zwrot towaru przez konsumenta a jego zniszczenie lub uszkodzenie - należy zaznaczyć, że konsument ma prawo do normalnego użytkowania zakupionej rzeczy a potem jej zwrotu w ramach odstąpienia od umowy. Konsument może zatem, w ramach ustawowych uprawnień, zainstalować kartę GPU MXMII do laptopa i używać ją przez te 28 dni (14 dni na oświadczenie o odstąpieniu od umowy + 14 dni na odesłanie towaru). Warto pamiętać, że odstąpienie od umowy w trybie art. 27 jest skuteczne bez względu na stan, w jakim towar wróci do przedsiębiorcy, a nawet więcej - niezależnie od tego, czy w ogóle wróci. Już samo oświadczenie konsumenta o odstąpieniu od umowy uznaje ją za nieważną (art. 34). Sprzedający ma zaś obowiązek uznania odstąpienia od umowy oraz przyjęcia towaru. Jednakże, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy, będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (art. 44 ust. 4). Oznacza to, że w przypadku, gdy konsument adam1114 zakupi sprawną kartę GPU MXMII i ją uszkodzi, zaś potem zwróci ją w ramach odstąpienia od umowy, SELLKOM może wystąpić przeciwko niemu z roszczeniem odszkodowawczym lub, najlepiej w porozumieniu z konsumentem, potrącić proporcjonalne koszty przy zwrocie wpłaconych wcześniej przez adam1114 pieniędzy.

Podsumowując - sprzedaż przez internet jest dla przedsiębiorcy zawsze sporym ryzykiem ekonomicznym, zwłaszcza w przypadku sprzedaży towarów konsumentom. Odstąpienie od umowy w trybie art. 27 Ustawy o prawach konsumenta jest szczególnym rodzajem uprawnień, nadanych konsumentowi. Aby zatem próbować uchronić się przed takimi sytuacjami, należy rozpatrzyć jedną z poniższych możliwości:
  • Sprzedaż jako osoba prywatna (C2C) - w takiej sytuacji prawo kupującego do odstąpienia od umowy na podstawie art. 27 nie obowiązuje.
  • Sprzedaż usługi dostarczenia towaru - nazwa jest dość enigmatyczna, ale w praktyce może się okazać skuteczna. Otóż cały "myk" polega na tym, że nie sprzedajemy na aukcjach towarów, a jedynie usługi jego zorganizowania (zakupu) i dostarczenia. W takim wypadku, po wykonaniu usługi (z pewnym zastrzeżeniem, zawartym w art. 38 ust. 1 Ustawy) konsumentowi nie będzie przysługiwało prawo do odstąpienia od umowy w trybie art. 27.

Polecam gorąco lekturę Ustawy z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827): https://uokik.gov.pl/download.php?id=1224

P.S. W powyższej Ustawie (art. 38 ust. 11) można znaleźć informację, że prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umowy zawartej w drodze aukcji publicznej. Nie ma to, niestety, odniesienia do handlu internetowego na portalach aukcyjnych typu Allegro czy eBay. Zgodnie bowiem z prawną definicją aukcji publicznej, jest to "sposób zawarcia umowy, polegający na składaniu organizatorowi aukcji w ramach przejrzystej procedury konkurencyjnych ofert przez konsumentów, którzy w niej fizycznie uczestniczą lub mogą uczestniczyć i w której zwycięski oferent jest zobowiązany do zawarcia umowy". Należy tu zwrócić uwagę na podkreślony fragment - aukcje na Allegro czy eBay nie dają możliwości fizycznego uczestnictwa w aukcji, toteż każdy internetowy sposób sprzedaży aukcyjnej (z licytacją) jest wyłączony spod działania tego przepisu a konsument zachowuje w tym wypadku prawo do odstąpienia od umowy.

#7 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by adam1114 14 December 2015, 00:02
Nie zajmuję się za bardzo handlem, więc do końca nie wiem, być może sprzedający uszkodzenie opakowania podciągają pod zmniejszenie wartości....

#8 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.  [SOLVED]


by Vogelek23 14 December 2015, 01:34
adam1114 wrote:być może sprzedający uszkodzenie opakowania podciągają pod zmniejszenie wartości.
Jest to kolejny błąd w interpretacji Ustawy oraz niedozwolona klauzula umowna - uszkodzenie opakowania (np. jednorazowy blister, zgrzana torebka antystatyczna itp.) mieści się w zakresie przysługującego konsumentowi prawa do skorzystania z rzeczy, koniecznego do stwierdzenia jej charakteru, cech i funkcjonowania. Konsument odpowiada tylko w przypadku korzystania z rzeczy w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia powyższych.

I jeszcze jedna rzecz:
adam1114 wrote:Generalnie samo stwierdzenie, że użył go w laptopie już nie powinno kwalifikować towaru do zwrotu
Kolejny, poważny błąd - orzecznictwo sądów w tej kwestii jest jednoznaczne i zawsze na korzyść konsumenta. W przypadku odstąpienia od umowy w trybie art. 27 Ustawy o prawach konsumenta, nie ma on obowiązku podawania przyczyn odstąpienia od umowy, ale jednocześnie żaden przepis nie zakazuje mu tego, jak też podanie przyczyny odstąpienia od umowy nie powoduje żadnych następstw, np. w postaci utraty prawa do tego odstąpienia - nawet, gdyby kupujący stwierdził w powodzie odstąpienia, że uszkodził towar. Przedsiębiorca ma obowiązek przyjąć towar bez względu na jego stan, zaś zwrotu kosztów uszkodzonego towaru może ewentualnie żądać na drodze odszkodowawczej, bądź potrącić proporcjonalne koszty przy zwrocie wpłaconych wcześniej przez kupującego pieniędzy.

#9 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by Macpod 15 December 2015, 21:44
Warto dodać, że kupując na firmę (np. wzięcie faktury VAT) uniemożliwia oddanie towaru, ponieważ traci się status konsumenta.
Możesz po prostu uniemożliwić osobom fizycznym zakup w swoim sklepie, wtedy nie będzie kupujących mających prawo do korzystania z możliwości odstępowania od umowy kupna.
Jednak tracisz wtedy niestety rynek hobbystów oraz osób robiących na czarno(tj. bez działalności).
Możesz też oddawać kwotę pomniejszoną, w przypadku np. zostawienia śladów używania. Kwota ta powinna rekompensować różnicę między kwotą sprzedaży za pierwszym razem, a kwotą sprzedaży towaru pochodzącego ze zwrotu.
Jeżeli sprzęt jest uszkodzony - to jasne, brak zwrotu. Niestety ale kwestia sprawdzenia sprzętu pozostaje po Twojej stronie i raczej nie ma możliwości obciążenia klienta należnością za potrzebę przetestowania.
Jednak... takie testowanie wykracza po za zakres w jaki klient ma prawo testować.
Oznacza to, że kupujący ma prawo ocenić i sprawdzić towar, ale tylko w taki sposób w jaki mógłby to uczynić w sklepie stacjonarnym (czyli sprawdzić jego kompletność czy parametry techniczne)

Także myślę, że zwrot jest bezzasadny.

#10 Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by morph 16 December 2015, 10:19
Witajcie

Artykuł związany z tematem, wart poczytania:
https://prokonsumencki.pl/blog/konsumen ... cjonarnym/

Generalnie, według nowej ustawy, jako sprzedający mamy trochę więcej praw, przynajmniej teoretycznie.

Re: Zwrot towaru używanego przez klienta (14 dni) - sprzedaż internetowa.


by Google Adsense [BOT] 16 December 2015, 10:19

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

_______________________________
All rights reserved. Unauthorised copying of this website's content or any of its part is strictly forbidden.
Any trademarks, brand names, products or services published on this website belong to their legal owners, are copyrighted and used for information purposes only.