adrianeksor написав:Czy istnieje możliwość podarowania tych urządzeń (...)
W ŻADNYM WYPADKU. Masz obowiązek przechowywać urządzenia klientów, ponieważ te urządzenia nie są Twoją własnością i nie możesz nimi dowolnie dysponować (z jednym wyjątkiem, opisanym niżej). Nie obowiązują tu żadne klauzule w umowie serwisowej (np. coś w stylu: "jeśli klient nie odbierze urządzenia przez 3 miesiące, sprzęt jest uznany za porzucony i przechodzi na własność serwisu"). Takie klauzule są prawnie niedozwolone i naruszają zbiorowe interesy konsumentów, a UOKiK skrzętnie pilnuje, aby nie były one naruszane - i może wlepić Ci karę finansową. Jedyny przepis, który po upływie 3 lat od dnia pozostawienia sprzętu w Twoim serwisie daje Ci możliwość przejęcia urządzenia na własność, to art. 174 § 1 K.C., mówiący, że:
Posiadacz rzeczy ruchomej nie będący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat trzech jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.
Jako, że posiadanie urządzenia na skutek nieodebrania go przez klienta nie może być traktowane jako posiadanie w złej wierze, jest to jedyny przypadek, w którym urządzenie może przejść na własność serwisu bez jakiejkolwiek "ingerencji" klienta.
Jeśli masz możliwość skontaktowania się z klientami (w taki sposób, aby był trwały ślad tego, że się skontaktowałeś), to niezwłocznie zrób to w formie pisemnej, informując o ostatecznym terminie odbioru, po upływie którego zaczniesz naliczać koszty bezumownego przechowywania urządzeń na podstawie art. 842 K.C. Nie możesz naliczać tych kosztów od chwili, gdy poinformowałeś klienta o możliwości odebrania urządzenia, chyba, że te 2 lata temu poinformowałeś go w wyraźny sposób (np. protokół przyjęcia urządzenia do serwisu zawiera regulamin usług), że w przypadku nieodebrania sprzętu w wyznaczonym terminie, serwis nalicza koszty bezumownego przechowywania. Pamiętaj, że koszty te nie mogą być zawyżane - muszą to być realne koszty, które ponosisz w związku z przechowywaniem urządzenia (np. przestrzeń na regale, okresowe ładowanie baterii urządzenia, czyszczenie z kurzu, ubezpieczenie lokalu uwzględniające powierzony przez klientów sprzęt itd.). Realna jest kwota z przedziału 4-8zł dziennie - jeśli naliczysz np. 30-60zł dziennie, to sąd może zakwestionować taką kwotę, gdyby klient wystąpił na drogę sądową. Możesz ewentualnie skontaktować się z klientami i poprosić o pisemne (dokument, wiadomość e-mail) oświadczenie woli, że chcą wyzbyć się urządzeń na Twoją rzecz, zgodnie z art. 60 K.C. Tylko w taki sposób możesz stać się prawnym właścicielem urządzeń przed upływem 3 lat.
Ogólnie to zalecam najpierw próby polubownego załatwienia sprawy, a dopiero gdy to jest niemożliwe - sięgnięcie po Kodeks Cywilny i wykorzystanie dostępnych w nim przepisów.