• Rezygnacja klienta z naprawy

Forum rules:Click here to view the forum rules

1. W tym dziale dozwolone są wyłącznie dyskusje dotyczące zagadnień prawnych.
2. Zabronione jest zamieszczanie jakichkolwiek danych osobowych/firmowych.
3. Piszemy poprawną polszczyzną, nie przeklinamy, nie krzyczymy, nie pomawiamy.

#1 Rezygnacja klienta z naprawy


by krzysztof000 3 February 2025, 18:25
Witam,

Jak wygląda sytuacja w serwisach kiedy klient zaakceptowal koszty naprawy i przychodzi po kilku dniach, ze chce zabrac sprzet i nie bedzie naprawial, a części są wysłane w drodze za które serwis zapłacił. Czy My jako serwis mozemy wpisac w umowie/regulaminie paragraf, ze w przypadku rezygnacji z naprawy, ktora klient potwierdzil wczesniej i zaakceptowal pobierana jest oplata w wysokosci np. 250zł ?

Jak to u Was wygląda i prawnie?

Re: Rezygnacja klienta z naprawy


by Google Adsense [BOT] 3 February 2025, 18:25

#2 Re: Rezygnacja klienta z naprawy


by Vogelek23 3 February 2025, 19:33
Z orzecznictwa polskich sądów wynika, że jeśli dołożyłeś wszelkich starań, aby wykonać usługę zgodnie z zamówieniem (a za takie należałoby uznać m.in. zakup części zamiennych dla tej konkretnej usługi) pomimo, że finalnie nie doszło do dokonania czynności, stanowiącej przedmiot umowy (czytaj: nie doszło do naprawy urządzenia), to i tak należy Ci się wynagrodzenie. Konkretnie mam na myśli wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 24.08.2012, sygnatura akt I ACa 67/12:
Przepis art. 744 KC dotyczy zlecenia odpłatnego i wprowadza zasadę, zgodnie z którą przyjmującemu zlecenie należy się wynagrodzenie ”z dołu”, a więc po wykonaniu zlecenia. W świetle tej regulacji należy przyjąć, że roszczenie o zapłatę wynagrodzenia staje się wymagalne z chwilą dokonania czynności, stanowiącej przedmiot umowy. W sytuacji gdy zlecona czynność nie została dokonana, przyjmującemu zlecenie należy się wynagrodzenie, jeżeli wykaże, że dokonał wszelkich działań w celu wykonania umowy i dołożył w tym zakresie należytej staranności, zaś niedokonanie czynności nastąpiło na skutek okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności.
Tutaj mamy zatem okoliczności, za które serwis nie ponosi odpowiedzialności (rezygnacja z usługi po stronie klienta, pomimo uprzedniego wyrażenia zgody na jej wykonanie).

Pamiętaj jednak, że polskie sądy działają bez precedensu - jeden sąd może orzec jak wyżej, a drugi kompletnie odwrotnie. Jeśli zatem nie dogadasz się z klientem w kwestii pokrycia kosztów diagnostyki (czas, materiały) oraz zamówionych i opłaconych części zamiennych, to będziesz musiał wyegzekwować swoje wynagrodzenie na drodze prawnej, licząc się z tym, że postępowanie będzie przewlekłe. Mam nadzieję, że zgoda klienta na wykonanie usługi została przesłana w formie pisemnej (umowa papierowa, wiadomość e-mail) - w przypadku akceptacji ustnej musiałbyś mieć kogoś, kto był przy tym i może to poświadczyć przed sądem, bo tak to jest słowo przeciwko słowu, a klient może powiedzieć, że nic nie akceptował.

krzysztof000 wrote:Czy My jako serwis mozemy wpisac w umowie/regulaminie paragraf, ze w przypadku rezygnacji z naprawy, ktora klient potwierdzil wczesniej i zaakceptowal pobierana jest oplata
Możliwe, że taki zapis byłby potraktowany jako klauzula niedozwolona. Ja bym unikał tego typu zapisów w umowie. Natomiast - jak zawsze - polecam po prostu spróbować dogadać się z klientem w drodze normalnego dialogu, przedstawiając mu jasno sytuację, że po odstąpieniu od umowy będzie i tak musiał zapłacić Ci koszty, o których pisałem wyżej (diagnostyka, zamówione części). Tak naprawdę to właśnie na tym powinieneś się teraz skupić - na zbieraniu dowodów na to, że dokonałeś wszelkich działań w celu wykonania umowy, aby potem móc wykazać klientowi (lub przed sądem), za co klient musi zapłacić.

Sporym ułatwieniem dla serwisu w ewentualnym sporze prawnym z klientem jest także zapis w Kodeksie Cywilnym (art. 476):
§ 1. Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę.
I to właśnie na tej podstawie należy Ci się wynagrodzenie. Co więcej - jeśli klient nie wykaże, że miał ważny powód rezygnacji z usługi, to masz prawo ubiegać się o naprawienie szkody - w tym przypadku jest to pokrycie kosztów obsługi zwrotu części do sprzedawcy, wiążące się z tym, że musisz poświęcić na to określony czas, materiały (np. taśma pakowa, pudełko, wydrukowanie etykiety wysyłkowej) i zapłacić za przesyłkę zwrotną. Tutaj podliczasz literalnie wszystko - także utratę przychodów wskutek wykorzystania czasu pracy na "odkręcenie" czynności, podjętych w związku ze zleceniem (bo przecież nie będziesz siedział "po godzinach", aby spakować i odesłać zamówione części).

Re: Rezygnacja klienta z naprawy


by Google Adsense [BOT] 3 February 2025, 19:33

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

_______________________________
All rights reserved. Unauthorised copying of this website's content or any of its part is strictly forbidden.
Any trademarks, brand names, products or services published on this website belong to their legal owners, are copyrighted and used for information purposes only.