• Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.

Forum rules:Click here to view the forum rules

1. W tym dziale dozwolone są wyłącznie dyskusje dotyczące zagadnień prawnych.
2. Zabronione jest zamieszczanie jakichkolwiek danych osobowych/firmowych.
3. Piszemy poprawną polszczyzną, nie przeklinamy, nie krzyczymy, nie pomawiamy.
This topic is marked as ARCHIVAL. Please only reply if your message contains the solution (Terms and Conditions p. 12.1).

#1 Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by kamilj 20 March 2012, 19:00
Witam serdecznie.

Mam mały problem, właściwie to mój klient, który oddał swojego innego laptopa do innego serwisu.

Laptop był po zalaniu i generalnie nie działała klawiatura, ale reszta była ok. Panowie z tamtego serwisu stwierdzili, że wymyli klawiaturę w myjce ultradźwiękowej ale że stopiło się gniazdo i że nie da się naprawić (pomijam już "rzetelność" tej diagnozy).

Czyli ogółem mówiąc nic nie naprawili i żądają teraz coś około 200 zł za wykonane do tej pory czynności i nie chcą wydać laptopa bez uiszczenia opłaty.

Klient twierdzi, że nic nie podpisywał, tak więc na papierze na nic się nie zgadzał.

Czy serwis ma w ogóle jakieś prawo do takich żądań jeśli nie został sporządzony żaden dokument mówiący o opłatach?

I czy jeśli serwis ma w regulaminie zapis, że należy uiścić opłatę, to czy stając się klientem serwisu automatycznie jest się zobowiązanym do uiszczenia opłaty mimo braku jakichkolwiek dokumentów z podpisem klienta?

Prosiłbym o także o ewentualną poradę jak wyegzekwować sprzęt od tamtego serwisu i czy można się powołać na jakieś paragrafy?

Dziękuję i pozdrawiam.

Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by Google Adsense [BOT] 20 March 2012, 19:00

#2 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by p4p 20 March 2012, 19:50
Wszystko zależy od tego jak się Twój klient umówił z serwisem (w to co mówi klient też podziel przez 2;)
Moim zdaniem serwis nie może pobrać żadnej opłaty nim klient nie zostanie o tym poinformowany oraz nie wyda on swojej zgody na płatną diagnozę. Jeśli opłata została naliczona przez serwis bez poinformowania klienta to można spokojnie odebrać laptopa bez płacenia.

#3 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by offo 21 March 2012, 10:51
A moim zdaniem jeśli w widocznym miejscu w serwisie jest cennik to ma on prawo pobrać opłatę wg tego cennika , nawet mimo braku informacji o takiej opłacie na dokumencie przyjęcia ( i nie sporządzeniu dokumentu - tak btw nigdy nie spotkałem się z sytuacją aby był sporządzana jakaś umowa dotycząca kosztów przed przyjęciem sprzętu do serwisu a przed diagnostyką co najwyżej określenie do jakiej kwoty naprawiać ) a to w interesie klienta jest doprecyzować ewentualne koszty przy oddawaniu sprzętu.

#4 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by p4p 21 March 2012, 11:08
offo wrote:A moim zdaniem jeśli w widocznym miejscu w serwisie jest cennik to ma on prawo pobrać opłatę wg tego cennika , nawet mimo braku informacji o takiej opłacie na dokumencie przyjęcia ( i nie sporządzeniu dokumentu - tak btw nigdy nie spotkałem się z sytuacją aby był sporządzana jakaś umowa dotycząca kosztów przed przyjęciem sprzętu do serwisu a przed diagnostyką co najwyżej określenie do jakiej kwoty naprawiać ) a to w interesie klienta jest doprecyzować ewentualne koszty przy oddawaniu sprzętu.


No to proponuję napisać sobie gdzieś w cenniku pozycję diagnoza usterki 1000pln lub więcej i próbować na tej podstawie dociekać zapłaty;)

Bez wyrażonej zgody pisemnej lub ustnej przez klienta nie możemy pobrać od niego opłaty, gdyż nie został on o tym poinformowany, tym samym musimy zwrócić mu jego własność.

Btw. opłata za diagnozę bez uprzedzenia klienta przypomina mi trochę czającego się policjanta za krzakiem z fotoradarem ...

#5 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by offo 21 March 2012, 11:47
A jak wsiadasz do autobusu i jedziesz bez biletu to też się tłumaczysz się że nie podpisałeś umowy na przejazd i ustnie też kierowca nie poprosił cię o jego zakup /skasowanie .Albo idziesz do fryzjera - też podpisujesz umowę czy wystarcza ci rzut oka na cennik wiszący na ścianie?
Kolego to że część serwisów nie pobiera opłat za diagnozę (bez wnikania co do wartości w większości wypadków tej bezpłatnej diagnozy) ze względów na próbę przyciągnięcia klientów to nie znaczy że jest do tego zobligowana przez prawo .

#6 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by DaCoPL 21 March 2012, 11:49
Ogólnie na przyjęciu sprzętu na serwis powinna być klauzula, że klient w pełni akceptuje regulamin serwisu. Regulamin powinien być ogólnodostępny (ja mam go w umowie serwisowej, która spełnia rolę protokołu przyjęcia sprzętu). Zaznaczona jest kwota do której naprawiam sprzęt bez konsultacji z klientem, a jeśli szacuję, że kwota będzie wyższa dzwonię do klienta.

W tej sytuacji mamy 2 strony medalu:
1) Nie ma umowy, więc wg. mnie serwis nie może żądać uiszczenia opłaty za naprawę usterki, której nie naprawił oraz diagnozy, która tak naprawdę wynika ze złej próby naprawy i większego zepsucia sprzętu.
2) Nie ma umowy, więc tak naprawdę oni nie mają tego sprzętu na serwisie.

Konkluzja jest taka, że sytuacja nie jest ciekawa, gdyż oby dwie strony są kryte przez brak umowy.

Myślę, że trzeba to załatwić polubownie np. proponując, że się zapłaci 50zł za diagnozę (to jest chyba w miarę normalna cena diagnozy) jako, że serwis zepsuł bardziej laptopa (gdyż gniazdo się stopiło) i te 150zł jest formą rekompensaty za zniszczenia.

Zaznaczam, to jest moje skromne zdanie i pragnę do tego tematu wnieść tylko to zdanie.

#7 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by Vogelek23 23 March 2012, 23:11
kamilj wrote:Mam mały problem, właściwie to mój klient, który oddał swojego innego laptopa do innego serwisu
Na początek proszę określić, czy ten klient oddał laptopa jako osoba prywatna, czy jako firma.

kamilj wrote:ale że stopiło się gniazdo i że nie da się naprawić
Gniazdo stopiło się przed, czy po oddaniu do serwisu?
Pytanie retoryczne, ponieważ żaden plastik nie ma prawa stopić się na skutek zalania (nawet jeśli sprzęt był zalany kwasem solnym), chyba że klient próbował suszyć płytę opalarką przed oddaniem do serwisu.

kamilj wrote:jeśli serwis ma w regulaminie zapis, że należy uiścić opłatę
Proszę o zacytowanie fragmentu regulaminu, odnoszącego się do tej opłaty.

offo wrote:Albo idziesz do fryzjera - też podpisujesz umowę czy wystarcza ci rzut oka na cennik wiszący na ścianie?
Kolega nieco myli pojęcia. W wielu zakładach fryzjerskich nie ma cennika (na "widoku"). Ponadto zawsze można odmówić zapłaty "bo nowa fryzura się nie podoba".

kamilj wrote:jak wyegzekwować sprzęt od tamtego serwisu i czy można się powołać na jakieś paragrafy?
Jeśli sporządzona była umowa serwisowa (protokół przyjęcia sprzętu do serwisu) to z zapisów tej umowy (protokołu) można cokolwiek wnioskować - przydałby się zatem skan umowy (protokołu).
Jeśli umowa nie była sporządzona i sprawa była załatwiana "na gębę", to w świetle prawa sprzęt nie został oddany do serwisu i jego przetrzymywanie przez serwis jest nieuprawnione - o ile serwis w ogóle przyzna się do tego, że taki sprzęt posiada.
Oczywiście pozostaje tu kwestia formy kontaktu serwisu z klientem (i odwrotnie) - czy kontakt był mailowy (co może świadczyć o tym, że sprzęt został jednak przez klienta oddany do serwisu), telefoniczny (co może, ale nie musi świadczyć o powyższym), ustny (co nie będzie żadnym dowodem na powyższe) czy wcale.

DaCoPL wrote:2) Nie ma umowy, więc tak naprawdę oni nie mają tego sprzętu na serwisie.
Wystarczyłoby zatem zgłoszenie na policję kradzieży sprzętu wraz z informacją, że sprzęt znajduje się tam, gdzie się znajduje, czyli w serwisie.
Ponieważ serwis nie dysponuje protokołem przyjęcia sprzętu, choć sprzęt jest fizycznie u nich, kłopoty serwisu mogą być spore.

#8 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by adam1114 23 March 2012, 23:16
Do fryzjera, taksówki, itp, ma zastosowanie chyba "umowa ustna" która wcale nie jest taka nic nie warta....

#9 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by marek216 24 March 2012, 10:51
Vogelek23 wrote:DaCoPL napisał(a):
2) Nie ma umowy, więc tak naprawdę oni nie mają tego sprzętu na serwisie.
Wystarczyłoby zatem zgłoszenie na policję kradzieży sprzętu wraz z informacją, że sprzęt znajduje się tam, gdzie się znajduje, czyli w serwisie.
Ponieważ serwis nie dysponuje protokołem przyjęcia sprzętu, choć sprzęt jest fizycznie u nich, kłopoty serwisu mogą być spore.



No to jakbyś na mnie trafił z takim zarzutem to papuga by cię zjadł - a na odszkodowanie byś do końca życia nie zarobił.
Sprzęt nie został skradziony - klient go tam dostarczył. Umowa ustna pozostawienia sprzętu do naprawy obowiązuje tak samo jak umowa na piśmie ( zlecenie naprawy ).

Do tego dochodzą jeszcze dwie kwestie przy których klient sam wysłałby się na minę z takim donosem:
- skąd wie że sprzęt jest tam gdzie jest
- udowodnienie że sprzęt jest własnością klienta

Brak dokumentu przyjęcia do naprawy to błąd i problem obu stron.
Zgodnie z założeniami klient nie ma jak udowodnić praw własności do sprzętu i w tym miejscu już zaczyna się problem klienta. To w jego interesie jest pobrać zaświadczenie o przekazaniu sprzętu do naprawy.
Serwis ma prawo tłumaczyć się że nie jest pewien czy to jest sprzęt klienta - klient ma jeden sprzęt a serwis na np. 100 klientów.

Brak pokwitowania z odpowiednią adnotacją o legalności oprogramowania to mina dla serwisu - w przypadku kontroli PG i stwierdzenia lewizny po dupie ma serwis, klient może się wyprzeć, kara jest wyższa niż średnia wartość laptopów na serwisie.

Wracając do pierwszego posta:
- sprzęt oddany do naprawy jeśli nie został naprawiony musi zostać oddany w takim stanie w jakim został pozostawiony.
- koszty diagnozy zapewne zostały podane na początku - jak było "na pysk" to sprawa dla sądu, lub kompromis.
- jeśli klient potrafi w jakikolwiek sposób udowodnić prawo własności a serwis odmawia wydania sprzętu to sprawa dla policji ale nie jako kradzież tylko bezprawne przetrzymywanie cudzej własności.

Opcja kompromisu: klient odbiera sprzęt płacąc za diagnozę np. 50 zł ( to jest najczęściej pojawiająca się kwota w serwisach ), a serwis oddaje sprzęt w takim stanie jak przyjął do naprawy.

Klienta nie obchodzi że serwis wykonał jakąś pracę skoro sprzęt nie działa - to jest oczywiste w każdym postępowaniu. Klient na prawo na odstąpienie od naprawy na każdym etapie jeśli wcześniej ustalona kwota uległa zmianie - bez ponoszenia kosztów innych niż cena diagnozy jeśli takowa została wcześniej ustalona.

#10 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by Vogelek23 24 March 2012, 13:44
marek216 wrote:Zgodnie z założeniami klient nie ma jak udowodnić praw własności do sprzętu
A skąd to takie założenie? A coś takiego jak faktura zakupu, paragon fiskalny ze sklepu czy wydruk z aukcji? Możliwości udowodnienia praw własności jest wiele, łącznie z tym, że np. znasz hasło dostępu do komputera i wiesz, jakie pliki się na nim znajdują.

marek216 wrote:Serwis ma prawo tłumaczyć się że nie jest pewien czy to jest sprzęt klienta
Jeśli klient posiada dowód zakupu sprzętu, zna hasło dostępu czy zawartość nośnika, kwestia ustalenia własności sprzętu jest rozstrzygnięta.

marek216 wrote:koszty diagnozy zapewne zostały podane na początku
Niechże Kolega nie wybiega zbyt daleko z dedukcją, która nie ma, póki co, żadnego poparcia w faktach.

marek216 wrote:jeśli klient potrafi w jakikolwiek sposób udowodnić prawo własności a serwis odmawia wydania sprzętu to sprawa dla policji ale nie jako kradzież tylko bezprawne przetrzymywanie cudzej własności
Taki hipotetyczny scenariusz: klient zgłasza na policji kradzież sprzętu o określonych numerach seryjnych, a za parę dni dzwoni na policję raz jeszcze z informacją, że od paru ludzi, którym opowiadał o kradzieży (nie musi ich wskazywać palcem) zasłyszał, że ten a ten serwis może przyjmować do napraw lub skupować "lewy" sprzęt, i choć sam nie ma pewności, czy te informacje są prawdziwe, to może warto sprawdzić tę firmę, czy sprzęt nie leży u nich. Serwis naraziłby się wtedy na ryzyko odpowiedzialności karnej za paserstwo (zakładając, że nie miał monitoringu ani bezstronnego świadka na to, że klient sam przyniósł sprzęt do serwisu).

Jak już pisałem wyżej, należy poczekać z dalszą dyskusją na podanie faktów (popartych stosowną dokumentacją) przez autora wątku, ponieważ gdybaniem i domysłami problemu nie rozwiążemy.

#11 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by adam1114 24 March 2012, 15:14
marek216 wrote:
Vogelek23 wrote:DaCoPL napisał(a):
2) Nie ma umowy, więc tak naprawdę oni nie mają tego sprzętu na serwisie.
Wystarczyłoby zatem zgłoszenie na policję kradzieży sprzętu wraz z informacją, że sprzęt znajduje się tam, gdzie się znajduje, czyli w serwisie.
Ponieważ serwis nie dysponuje protokołem przyjęcia sprzętu, choć sprzęt jest fizycznie u nich, kłopoty serwisu mogą być spore.



No to jakbyś na mnie trafił z takim zarzutem to papuga by cię zjadł - a na odszkodowanie byś do końca życia nie zarobił.
Sprzęt nie został skradziony - klient go tam dostarczył. Umowa ustna pozostawienia sprzętu do naprawy obowiązuje tak samo jak umowa na piśmie ( zlecenie naprawy ).

Do tego dochodzą jeszcze dwie kwestie przy których klient sam wysłałby się na minę z takim donosem:
- skąd wie że sprzęt jest tam gdzie jest
- udowodnienie że sprzęt jest własnością klienta



To nie CSI ani Inspektor Gadżet, nic tak prosto nie ma, że Twój papuga by Ci zapewnił emeryturę, mniej telewizji :), umowa ustna jest skomplikowana w rozstrzyganiu, obie strony mogą zapewnić świadków... itd, to nie jest takie proste jak się na "gębę" wydaje.

#12 Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by marek216 24 March 2012, 22:35
adam1114 wrote:To nie CSI ani Inspektor Gadżet, nic tak prosto nie ma, że Twój papuga by Ci zapewnił emeryturę, mniej telewizji :), umowa ustna jest skomplikowana w rozstrzyganiu, obie strony mogą zapewnić świadków... itd, to nie jest takie proste jak się na "gębę" wydaje.


Uwierz, że za niesłuszne pomówienie firmy o kradzież odpowiada się na innych zasadach niż za pomówienie "Kowalskiego" - inny wymiar szkód.

:arrow: Vogelek23
Klient niestety będzie musiał powiedzieć od kogo posiada informację o znajdowania się sprzętu serwisie - i to już w toku postępowania. W przypadku procesu pod przysięgą będzie musiał jednak powiedzieć prawdę.

Re: Odbiór sprzętu i opłata za diagnozę. Serwis nie chce wydać sprzętu.


by Google Adsense [BOT] 24 March 2012, 22:35
This topic is marked as ARCHIVAL. Please only reply if your message contains the solution (Terms and Conditions p. 12.1).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

_______________________________
All rights reserved. Unauthorised copying of this website's content or any of its part is strictly forbidden.
Any trademarks, brand names, products or services published on this website belong to their legal owners, are copyrighted and used for information purposes only.